Fakta omkring Hiper2
7.068 visninger
|
Oprettet:
Forskellene på ny og gl model Hi-Per2.
OBS: Forskellene kan læses under billedteksten.
Motorerne er bygget af Piaggio S.P.A
Hi-PER2 står for: High-Performance Two Stroke.
PureJet står for: Piaggio Ultra low emission research engine.
MC3 blokken (ny model) er udført med 17.5mm Dell'Orto og 18mm Weber karburator og multistik fra tænding, som forener CDI kabel og strømstik i et stik. Desuden 134mm remskiver og 110mm tromlebremse. Udført med et langt firkantet filter.
Bygget i både DD og SD version, og vandkølet og luftkølet udgave.
MC2 blokken (gl model) er udført med både en Weber og Dell'Orto PHVA karburator på 12mm. Ingen multistik fra tænding, men derimod et rundt stik i gummi-fitting og kabel til CDI. Udført med 128mm remskiver og 100mm tromlebremse. Udført med et stort "trekantet" filter.
Bygget i både DD og SD version, og vandkølet og luftkølet udgave.
Purejet/Ditech modellen er fuldstændig ens med den almindelige Hi-PER motor, dog er der nogle små ting:
Kompressor i purejet/ditech blokken, dvs krumtappen også er anderledes.
Der er desuden en kraftigere startmotor, da purejet/ditech modellerne ikke er udført med kickstart.
OBS: På alle billederne er den nye model ENTEN til venstre eller øverst i billedet.
Du kan godt skifte din nye model blok ud med en gammel model foreksempel.
Dog skal du være opmærksom på at den nye model blok har multistikket, dvs du skal skifte tænding eller ledningsnet.
Du skal ændre på bremsesystem, eller køre med gl model fælge.
Gl model: 100mm tromle. Ny model: 110mm tromle.
Gearingen på gl model kan ikke smides over i en ny model, og omvendt.
Du kan godt lave en AC model om til LC, ved at bore et lille hul i blokken ved vandkølings kanalen, og herefter bygge kølesystemet på. Det er ikke et stort indgreb og er forholdsvis simpelt.
Desuden har variotøjet i den nye model også ændret sig en smule, og den skal så også passe til henholdsvis bloktypen.
Forskellen er et bl.a et andet blæserhjul og blæserskål ved variatoren. På den gamle model er blæserhjulet typisk brunligt.
De helt nye modeller er typisk forsynet med en katalysator, for at mindske røgudviklingen.
Det betyder at bagskærmen er anderledes på den nye model, for at gøre plads til katalysatoren.
Udstødningen har ligeså et katalysator rør, det kan dog lukkes, hvis man vælger at fjerne katalysatoren.
Katalysatoren er tilsluttet blokken og udstødningen med gummislanger.
Den nye model er udført med 134mm remskiver og 19x15,5 ruller, hvor imod den gamle model er udført med 128mm remskiver og 16x13 ruller.
OBS: Forskellene kan læses under billedteksten.
Motorerne er bygget af Piaggio S.P.A
Hi-PER2 står for: High-Performance Two Stroke.
PureJet står for: Piaggio Ultra low emission research engine.
MC3 blokken (ny model) er udført med 17.5mm Dell'Orto og 18mm Weber karburator og multistik fra tænding, som forener CDI kabel og strømstik i et stik. Desuden 134mm remskiver og 110mm tromlebremse. Udført med et langt firkantet filter.
Bygget i både DD og SD version, og vandkølet og luftkølet udgave.
MC2 blokken (gl model) er udført med både en Weber og Dell'Orto PHVA karburator på 12mm. Ingen multistik fra tænding, men derimod et rundt stik i gummi-fitting og kabel til CDI. Udført med 128mm remskiver og 100mm tromlebremse. Udført med et stort "trekantet" filter.
Bygget i både DD og SD version, og vandkølet og luftkølet udgave.
Purejet/Ditech modellen er fuldstændig ens med den almindelige Hi-PER motor, dog er der nogle små ting:
Kompressor i purejet/ditech blokken, dvs krumtappen også er anderledes.
Der er desuden en kraftigere startmotor, da purejet/ditech modellerne ikke er udført med kickstart.
OBS: På alle billederne er den nye model ENTEN til venstre eller øverst i billedet.
Du kan godt skifte din nye model blok ud med en gammel model foreksempel.
Dog skal du være opmærksom på at den nye model blok har multistikket, dvs du skal skifte tænding eller ledningsnet.
Du skal ændre på bremsesystem, eller køre med gl model fælge.
Gl model: 100mm tromle. Ny model: 110mm tromle.
Gearingen på gl model kan ikke smides over i en ny model, og omvendt.
Du kan godt lave en AC model om til LC, ved at bore et lille hul i blokken ved vandkølings kanalen, og herefter bygge kølesystemet på. Det er ikke et stort indgreb og er forholdsvis simpelt.
Desuden har variotøjet i den nye model også ændret sig en smule, og den skal så også passe til henholdsvis bloktypen.
Forskellen er et bl.a et andet blæserhjul og blæserskål ved variatoren. På den gamle model er blæserhjulet typisk brunligt.
De helt nye modeller er typisk forsynet med en katalysator, for at mindske røgudviklingen.
Det betyder at bagskærmen er anderledes på den nye model, for at gøre plads til katalysatoren.
Udstødningen har ligeså et katalysator rør, det kan dog lukkes, hvis man vælger at fjerne katalysatoren.
Katalysatoren er tilsluttet blokken og udstødningen med gummislanger.
Den nye model er udført med 134mm remskiver og 19x15,5 ruller, hvor imod den gamle model er udført med 128mm remskiver og 16x13 ruller.
Fakta omkring Hiper2
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
aug 2009
Følger: 95 Følgere: 96 Scootere: 22 Emner: 59 Svar: 303
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
aug 2009
Følger: 95 Følgere: 96 Scootere: 22 Emner: 59 Svar: 303
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
aug 2009
Følger: 95 Følgere: 96 Scootere: 22 Emner: 59 Svar: 303
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
aug 2009
Følger: 95 Følgere: 96 Scootere: 22 Emner: 59 Svar: 303
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
aug 2009
Følger: 95 Følgere: 96 Scootere: 22 Emner: 59 Svar: 303
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Og til det med opboringen, så skal det selvfølgelig gøres med en søjleboremaskine, så fungerer det godt nok
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
sep 2004
Følger: 44 Følgere: 45 Scootere: 7 Emner: 64 Svar: 3.052
dec 2003
Følger: 10 Følgere: 162 Scootere: 92 Svar: 960
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
også er det også ZIP blokkene, der er vidst lave 4 for skellige blokken til den scooter , men mange forskelleige gearinger, (har selv bøvlet en del med at finde gearing til den)
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
sep 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Scootere: 7 Emner: 46 Svar: 488
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Jeg har set modellen i Holland af og til, tror jeg vil kigge lidt bedre efter næste gang. Men jeg mener det er en MC2 blok, men jeg kan tage fejl. Der ligger også lidt ude på nettet, men man skal jo ikke tage det for givet.
Hvad modeller fra 98 angår har du ret, og det kan jo være det er en MC3 blok.
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Hvor der er tale om en MC2 model DD.
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Tak.
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Ja, du har ret. Men jeg har bare taget det typiske med. Men som du selv siger er der "misforstrerne" som har gammel model tænding, og den store tromle.
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822